Keezen met joepkaarten


Benodigdheden

keez

Eén pakje joepkaarten (Joepspel – tafels in beeld)
Een mens-erger-je-niet bord of een keezbord
16 pionnen in 4 kleuren

Doel van het spel
Het doel is om als eerste al je pionnen in het thuisvak te spelen. Speel je met teams? Dan win je als je alle pionnen (van jou en je teamgenoot) in het thuisvak hebt gespeeld.

Verloop van het speljoepspel
Keezen met 4 personen doe je met 1 spel joepkaarten. Vooraf bepaal je wie er begint met delen. Na het delen gooit de speler naast de deler (met de klok mee) een kaart op. Hoort er een actie bij de kaart? Dan voert hij deze uit. Als een speler een kaart kan opgooien dan doet hij dit. Zelfs al betekent het dat hij een pion van zichzelf van het bord slaat. Kan een speler geen kaart opgooien? Dan levert hij alle kaarten in en wacht op de volgende deelronde. Zodra alle spelers hun kaarten kwijt zijn, deelt de deler de volgende ronde.

Voorbereiding
Eén speler wordt als deler aangewezen. De deler deelt in de eerste ronde 5 kaarten per speler. In de 2 rondes daarna krijgt elke speler steeds 4 kaarten. Als de kaarten uit het spel op zijn deelt de volgende speler. Als een speler geen kaart kan spelen legt hij zijn kaarten weg.

Kaarten en hun acties
Bij deze kaarten hoort een actie:
Kroon (getal uit de tafel van 3)
Zet een pion op het bord of zet een pion één plaats vooruit.
Klaver (getal uit de tafel van 4)
Zet een pion 4 plaatsen achteruit. Mag ook van de beginpositie.
Kwadraatkaarten (36, 49, 64, 81)
Ruil een van je eigen pionnen om met die van een andere speler.
Een roze kaart  (tafel van 6)
Deel het getal op de kaart door 3(!) zet je één pion zoveel vakjes vooruit.
Een blauwe kaart (tafel van 7)
Verdeel je zet over 2 pionnen en ga in totaal 7 plaatsen vooruit.
Een zwarte kaart (tafel van 8)
Deel het getal op de kaart door 4(!) zet je één pion zoveel vakjes vooruit.
Een gele kaart (tafel van 9)
Ga negen vakjes voor- of achteruit.

Overige regels
Staat een pion op zijn beginpositie? Dan mag hij niet ingehaald of geslagen worden. Ook pion ruilen is niet mogelijk als je pion op zijn beginpositie staat. Pionnen die al in het honk staan mogen niet worden ingehaald. Je moet dus eerst de pion helemaal naar voren spelen als je wilt dat alle pionnen in het honk passen. Je mag niet binnenkomen met een blauwe kaart. Wanner je te hoge kaarten hebt om binnen te komen, zul je nog een ronde moeten lopen. (Tip: Met een negen mag je ook achteruit.) Wanneer je binnen bent mag je de speler schuin tegenover je helpen.

 

Andere spelletjes met deze kaarten