Individuele begeleiding

Zonder stevige fundering blijft een huis niet staan. Zo is het ook met rekenen en spelling. Wanneer een kind de basis niet beheerst, kan hij of zij wel verder gaan met leren, maar door de fragiele ondergrond wordt het er niet makkelijker op.

Rekenen
Bij rekenen vormen de tafels en de sommen tot 20 de basis van een goede rekenstrategie. Deze sommen komen steeds weer terug bij moeilijkere rekenvraagstukken zoals breuken, procenten en redactiesommen. Er wordt dan steeds meer van het werkgeheugen gevraagd. Wanneer een kind nog tellend aan het rekenen is, zit het werkgeheugen al snel vol en is er geen ruimte meer om bij de juiste uitkomst te komen. Dit vraagt veel energie en het kind kan zich ten onrechte dom gaan voelen en een rekenangst ontwikkelen. Het oefenen van de basis is dus super belangrijk!

Spelling
Hetzelfde geldt voor spelling. Het beeldenderwijs aanbieden van woorden blijkt voor een grote groep kinderen effectiever te werken dan het onthouden van allerlei talige spellingsregels. De woorden worden direct op de juiste manier in het visueel geheugen opgeslagen. Voor veel beelddenkers, hoogsensitieve of hoogbegaafde kinderen is deze manier van visueel en topdown leren heel prettig.

Bewegend leren
Ook beweging heeft positieve invloeden op het leren. Kinderen die regelmatig bewegend leren, boeken na 2 jaar een voorsprong van wel 5 maanden op hun leeftijdsgenoten! Naast nuttig, is beeldend en bewegend leren ook nog eens heel erg leuk! Het helpt kinderen om het plezier in leren vast te houden of terug te vinden.

Individuele begeleiding
Voor kinderen die op school vastlopen biedt Inge Verloop op de donderdag individuele begeleiding in de praktijkruimte in Wormer. Op een ontspannen manier werken we stap voor stap aan het versterken van de basis van rekenen en spelling, maar met name aan het terugvinden van het zelfvertrouwen en het plezier in leren.

Bel voor meer informatie of een afspraak met Inge Verloop: 06 20 933 495