Het verankeren van tafels


Ankeren doormiddel van beweging, beeld en kleur
Het verankeren van tafels door middel van beweging, kleur of symbolen is vergelijkbaar met het concept van ankeren in de psychologie. Ankeren verwijst naar het vermogen om een specifieke gemoedstoestand op te roepen door middel van een specifieke “trigger”. Deze techniek heeft parallellen met de beroemde Pavlov-reactie uit de psychologie, waarbij Ivan Pavlov ontdekte dat honden begonnen te kwijlen bij het horen van een bel, zelfs voordat ze voedsel kregen.

Kunstmatige kleursynesthesie
Daarbij maken we ook gebruik van kunstmatige kleursynesthesie in de hersenen. Deze benadering integreert kleuren in het leerproces, waarbij elk getal of elke tafel wordt geassocieerd met een specifieke kleur. Deze techniek bouwt voort op het principe van synesthesie, waarbij de stimulatie van één zintuig automatisch reacties in een ander zintuig oproept.

Visueel onderscheidend
Door kunstmatige kleursynesthesie toe te passen, wordt elke tafel visueel onderscheidend en gemakkelijk herkenbaar door de associatie met een specifieke kleur. Bijvoorbeeld, de tafel van 3 kan worden geassocieerd met de kleur oranje, terwijl de tafel van 4 wordt vertegenwoordigd door een groen klavertje vier. Deze kleurrijke benadering voegt een extra dimensie toe aan het leerproces en helpt bij het versterken van geheugenassociaties.

Het Joepspel
Dezelfde kleuren en symbolen vind je ook terug in dit kaartspel om de tafels te leren. Door middel van eindeloos veel spelmogelijkheden of zelfverzonnen spelletjes en verhalen wordt het leren van de tafels een feestje! De kaarten van het Joepspel dagen uit tot creativiteit en geven beeld en kleur bij de tafels!